راز موفقیت گداهای ایرانی!
- بردن نام امامان با بغض ته گلو
دیگر همه ما به خوبی میدانیم، این گداها موثرترین شیوهها را در پیش میگیرند تا زودتر به پول خود برسند. در این بین نام بردن از امامان محبوب ایرانیها، بهترین راه ممکن برای این گداها است. به طوری که به حالت سوزناک و چهره درهم به شما نگاهی کرده و نام ائمه را میبردند. جالب است بدانید که خیلی از افراد با این شیوه دلشان میسوزد و سرکیسه را شُل میکنند.
- همراه داشتن بچه زیر یکسال
از آنجا که بار احساسی کودکان بسیار بالا است، خیلی از گداهای حرفهای، یک بچه چند ماهه را اجاره میکنند و به کولِ خود میبندند تا بتوانند تکدی گری کنند. این بچهها را که بیشتر در دست تکدیگران خانم میبینید، ابزاری است برای گرفتن پول بیشتر. چه بچه سالم باشد و چه نباشد، آن را بهانه میکنند و میگویند که “من به دَرک، به این بچه معصوم کمک کنید، خرج بیمارستانش را ندارم”. اما انصافا در این زمینه حرفهای عمل میکنند. گاهی اوقات طوری لباس تن بچه بیچاره میپوشانند و گریهاش را در میاورند که آدم دلش میسوزد. در این کالبد استخوانی و چربی، یک چیزی وجود دارد به نامِ دل؛ دلِ آدم میگیرد به خدا.
- قطع کردن جوارح مختلف بدن
این روش کاملا وارداتی است و به هیچ وجه ایرانی نیست. به نظر میرسد این تکنولوژی در 2 سال اخیر وارد کشور شده است. در این شیوه، گداهای محترم که همگی هم مرد هستند، قسمتهای مختلف بدن را قطع میکنند. از دست راست گرفته تا جفت پاها. باور کنید اگر بدانند که با این روش پولِ بیشتری در میآوردند، همه جا را قطع میکنند و یک کله و تنه خود را نگه میدارند (گرچه آدم اگر بدون تنه و کله زنده میماند، اینها را هم قطع میکردند). در این روش، گداها خود را به زمین میکشند و همه موانع را پشت سر میگذارند. یک نکتهای که چند وقتی است ذهن من را مشغول کرده، این است که اینها چطوری به بالای پل هوایی میرسند؟! چند روز پیش یک گدایی را دیدم که جُفت پای خود را قطع کرده بود و پلهها نیز معمولی بود اما ایشان دقیقا در وسطِ پل هوایی نشسته بود. اینکه دقیقا چه کسی ایشان را تا بالای پُل حمل میکند نیز جالب است. به گمانم سرویسِ مخصوص خود را دارند که سر صبح آنها را در محل پیاده میکنند و آخر شب آنها را جمع میکنند.
- گداهای با کلاس
همه گداها که لباس کثیف و دستان بریده ندارند! یک عده نایابی از گداها وجود دارند که کاملا شیکپوش هستند و محترمانه جلو میآیند. مثلا نمونهای که با آن برخورد داشتم: “آقا یه 1000 تومن داری؟ عابربانک کار نمیکنه، من مهندس شرکتِ فولان هستم” و بعد از دو هفته که دوباره مسیرم به آنجا میخورد، همان آقا را میبینم که اینبار میگویند: “آقا یه 2000 تومن داری؟ (احتمالا به خاطر تورم این دو هفته، رقم خود را افزایش داده است)، من پرستارِ شیفت هستم، کیف پولم رو زدند”. بار دوم خواستم فحشی چیزی بدم که دیدم من اهلِ فحش دادن نیستم، پس نیشخندی زدم و “گفتم مهندس، پیاده برو، پاهات وا شه”. اگر آدم سادهای باشید که به این شیادها پول میدهید، وگرنه اصلا نباید پولی به اینها داد.
- تکدی گری خانوادگی
یک عده جالبی از خانوادهها هستند که دسته جمعی به سراغ اینکار میروند. شما یک پدر، مادر و دو فرزند را میتوانید در کنار خیابان ببینید که آه و ناله میکنند و مشکلاتی نظیر بیماری، پرتاب شدن از خانه توسط صاحبخانه، نداشتن پول برگشت به شهرستان و مواردی از این قبیل را بیان میکنند.
- گداهای صاف و ساده
و اما، در کنار شیادین بالا، گداهای صاف و سادهای هم وجود دارند که صادقانه کار میکنند. اینها شیله پیلهای ندارند (احتمالا کم تجربه هستند و تازه این کار را شروع کردهاند) و با ظاهری ساده به جلوی شما مییاند و یا کنار خیابان میشینند و دستان خود را دراز میکنند. به نظر میرسد کمترین درآمد را بین گداها همین افراد داشته باشند. اینها هم تازه کار هستند و بعد از مدتی، حساب کار دستشان میآید.
در مورد نرخ درآمد گداها هنوز آمار رسمی در دسترس نیست. شایعاتی مطرح است که گداها در شمال تهران درآمد بیشتری دارند اما گداها در جنوبِ تهران این موضوع را تکذیب میکنند و هنوز درگیریها در این مورد ادامه دارد. در آخرین گزارش فوربس نیز، صنف گداهای تهران در رده 98 ثروتمندترینها قرار گرفت.
در پایان هم باید گفت که مطمئنا هیچ کدام از ما نمیتوانیم فرق بین آدم نیازمند و گدا را تشخیص دهیم. آن مادربزرگی که برای خریدن داروی نوهاش مجبور میشود دست خود را دراز کند و یا آن گدای سی و چند سالهای که میلیون میلیون پول انباشته کرده است و همیشه قیافه مظلوم به خود میگرفت. واقعا تشخیص سخت است اما آن چیز مشخص این است که گدا زیاد است و آدم دلسوز زیادتر! به جای اینکه به این گداها حتی 100 تومن پول بدهید، بهتر است همین پول را ندهید تا کاسه کوزه خود را جمع کنند و به فکر کارهای مفیدتری بیفتند. مُفت خوری در زندگی خوب نیست.
فضیلت اعمال مستحبى ماه رمضان
- مجموعه: اعمال مستحبی
فضیلت اعمال مستحبى ماه رمضان
الحدیث:
قال على بن ابیطالب(ع):
»علیکم فى شهر رمضان بکثرة استغفار و الدعاء فاما الدعا فیدفع عنکم به البلاء و اما الاستغفار فتمحى به ذنوبکم. (1)
ترجمه: بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعاى زیاد. اما دعاهاى شما دافع بلا از شماست. و اما استغفار شما از بین برنده گناهان است.
توضیح:
از وظایف روزه داران در این ماه، دعا و درخواستحوایج از حضرت حق است که بنده احساس نیاز به پیشگاه بى نیاز کرده، و دستهاى احتیاج خویش را به درگاه او دراز مىکند.
- روزهاى ماه رمضان
الحدیث:
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله):
ایها الناس انه قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکة و الرحمة و المغفرة، شهر هو عند الله افضل الشهور، و ایامه افضل الایام و لیالى افضل اللیالى و ساعاته افضل الساعات. (2)
ترجمه:
اى مردم ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهى است که پیش خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعاتش بهترین ساعات.
- اعتکاف در ماه رمضان
الحدیث:
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله):
اعتکاف عشر فى شهر رمضان تعدل حجتین و عمرتین. (3)
ترجمه: اعتکاف در یک دهه از ماه مبارک رمضان برابر با ثواب دو حج و دو عمره است.
توضیح:
در ایام و لیالى مقدسهاى، طبق روایات رسیده از ائمه معصومین (علیهم السلام) مستحب است که هر مسلمانى در صورت امکان دهه آخر ماه مبارک رمضان را در مسجد معتکف شود، که پیامبر اکرم(ص) در تمامى عمرش چنین میکرد.
- تلاوت قرآن در ماه رمضان
بهترین اعمال در شبها و روزهاى ماه مبارک رمضان، تلاوت قرآن است. اگر چه تلاوت قرآن در تمام اوقات ثواب دارد، ولى چون قرآن در ماه رمضان نازل شده است، از اجر و ثواب ویژهاى برخوردار است چنانچه وارد شده:
الحدیث:
قال ابو جعفر (علیه السلام):
لکل شىء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان (4)
ترجمه:
براى هر چیزى بهارى است و بهار قرآن رمضان است.
بنا بر این امتیازات قرآن به اعتبار نزولش در ماه رمضان از ماههاى دیگر بیشتر است.
الحدیث:
قال رسول الله (صلى الله علیه و آله):
من تلافیه آیة من القرآن کان له مثل اجر من ختم القرآن فى غیره من الشهور. (5)
ترجمه:
اگر کسى در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثوابش مثل کسى است که در غیر ماه رمضان یک ختم قرآن کرده است.
- افطارى و صدقه دادن در ماه رمضان
الحدیث:
قال الباقر (علیه السلام)
یا سدیر، هل تدرى اى لیال هذه؟ فقال له نعم. جعلت فداک ان هذه لیالى شهر رمضان فما ذاک؟ فقال له اتقدر على ان تعتق کل لیلة من هذه اللیالى عشر رقاب من ولد اسمعیل؟ فقال له سدیر بابى انت و امى لا یبلغ مالى ذاک، فما زال ینقص حتى بلغ به رقبة واحدة فى کل ذلک یقول: «لا اقدر علیه فقال له: افما تقدر ان تفطر فى کل لیلة رجلا مسلما؟ فقال له: بلى و عشرة فقال له (علیه السلام):
فذاک الذى اردت یا سدیر، ان افطارک اخاک المسلم یعدل عتق رقبة من ولد اسماعیل علیه السلام. (6)
ترجمه:
اى سدیر! آیا مىدانى چه شبهایى است این شبها؟ سدیر گفت:
بلى فدایت گردم این شبها شبهاى ماه رمضان است، مگر این شبها چگونه است؟ امام (علیه السلام) فرمودند: آیا قدرت دارى هر شب از این شبها ده بنده از فرزندان اسماعیل (ع) را آزاد کنى؟ پس سدیر عرض کرد: پدر و مادرم به فدایت، ثروتم کفاف نمىدهد، پس امام پیوسته تعداد بندهها را کم کرد، تا رسید به یکى در تمام این ماه، سدیر گفت: قدرت ندارم پس امام(ع) به او فرمود: آیا قدرت ندارى هر شب یک مسلمان روزهدارى را افطار دهى؟ سدیر عرض کرد: بلى تا ده نفر را هم مىتوانم افطارى بدهم، پس امام به او فرمود:
اى سدیر همان است که اراده کردى یعنى با افطارى دادن ده روزهدار به ثواب عتق و آزاد کردن ده بنده از اولاد اسماعیل (ع) نایل میگردى.
توضیح:
خداوند انسان روزهدار را بر آنچه انفاق مىکند در خوردنیها و آشامیدنیها محاسبه نمىکند ولى در این امر «اسراف» نشود.
الحدیث:
عن ابى عبد الله علیه السلام:
من تصدق فى شهر رمضان بصدقة صرف الله عنه سبعین نوعا من البلاء. (7)
ترجمه:
هر کس در ماه رمضان صدقهاى بدهد خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور می کند.
.: Weblog Themes By Pichak :.